Mijn verkiezingscampagne – als kiezer

11864023-large

Jan Blommaert

Vandaag start ik mijn verkiezingscampagne. Niet als kandidaat, maar wel als kiezer. Want ja, ook ik ‘kom op’ bij de verkiezingen, net zoals elk van ons. Doe mee!

Mijn programma ziet er zo uit.

1. Kijk naar de grote lijnen, niet naar het dagelijkse verplichte ballet van uitspraken en zogenaamde ‘debatten’ in de media.

2. Hamer op de grote thema’s, zeker die waarmee partijen grote moeite hebben omdat ze de gewone lokale politiek overstijgen. Milieu is thema nummer 1, omdat het grote vragen over ons systeem oproept, een veel hoger schaalniveau van besluitvorming nodig heeft dan dat van Vlaanderen/Belgie, en volledig verweven is met sociale vraagstukken, migratie en wat weet ik nog al. Dwing op die manier ook de partijen/kandidaten tot uitspraken over Europa en wat ze daar wensen te doen. De Europese verkiezingen zijn hoe dan ook de belangrijkste van allemaal.

3. Leg je eigen dossier aan en VAL AAN. De regeringspartijen (allemaal) hebben een ellendige legislatuur acter de rug. Sociaaleconomisch zijn enkel de grote fortuinen erop vooruit gegaan – check wat OESO gegevens in dat verband. Qua jobs, begroting, koopkracht en begroting is er geen enkel doel uit het regeerakkoord gehaald. Wat milieu betreft is er niks gerealiseerd, qua migratie zijn we een nog racistischer land geworden, qua veiligheid een nog meer ontwikkelde politiestaat. We hebben F35’s aangekocht en we verkopen nog altijd wapens aan de Saoedi’s. Sociale bescherming is verder afgebouwd, en de armoede in dit land stijgt op een schandelijke wijze. Pak ALLE regeringspartijen aan op deze punten, en aanvaard geen status-quo op deze punten van de andere partijen.

4. Laat regeringspartijen niet wegraken met de indruk dat ze voor die puinhoop niet aansprakelijk zijn, dat het de anderen waren die het verknoeiden, of dat ze alles anders gaan doen als ze opnieuw verkozen worden. Presenteer de rekening. Wie vijf jaar meeregeert met de N-VA is even schuldig aan de fiasco’s als De Wever.

5. Manifeste quatch van partijen of kandidaten verdient enkel hoongelach en hoeft enkel als zodanig te kijk worden gezet.

6. Veel leuker is het om tegenstrijdigheden, flipflops of uit de hemel neergedaalde standpunten aan te pakken. He, wat nu – zes maanden terug stond jouw partij voor het tegendeel? Leg eens uit?

7. Ook erg leuk: partijen en kandidaten confronteren met vragen die de kern raken van het neoliberale project: de kosten van de zorg, van het openbaar vervoer, het pensioen, de kost van elektriciteit, gas, water, de kost van degelijke huisvesting, de geglobaliseerde belastingontwijking (Panama Papers en zo) – dat lijken me toffe projecten om eens te peilen naar visie en zo (en daarna een whisky te nuttigen om de bloeddruk weer op peil te krijgen).

8. Doorzie de marketingstrategie. Er wordt een hele hoop ‘micromarketing’ gedaan: boodschappen uitsturen die voor een heel specifiek stukje publiek gemaakt zijn en niet voor iedereen. Een hele boel bochtenwerk dat we nu meemaken is daarvan een effect: partijen moeten absoluut iets zeggen dat een specifiek publiekje wil horen, ook al is dat in tegenspraak met heel wat andere uitspraken en standpunten. De uitspraken van De Wever over onderwijs de laatste dagen zijn daarvan een tekstboekvoorbeeld. Stel dat aan de kaak, het is puur verkoopstechniek.

9. Wees heeeeel kritisch voor de media, die zoals altijd het spektakel verzorgen zonder ons te willen informeren. Formatjes zoals ‘de stemtest’ en de dagelijkse debatten over ‘wat ons bezighoudt’: ze zijn inhoudelijk even leeg als Temptation Island en hebben dezelfde functie: zoveel mogelijk kijkvee naar de buis trekken zodat de zender kan zeggen dat ze goed bezig zijn.

10. Je informeren, en anderen informeren, doe je zelf. Er is een ongeziene weelde aan informatie beschikbaar op het web, en die kan je makkelijk zelf controleren op kwaliteit en confronteren met de opinies van anderen in discussies. Spendeer tot 26 mei de tijd die je normaal voor de TV spendeert aan zoektochtjes op het web, in de archieven van partijen en kandidaten en in kwaliteitsvolle bronnen, en vorm zo je eigen prioriteiten en ijkpunten om de politici te beoordelen.

Begin eraan, NU.

by-nc.eu

Advertisements

About jmeblommaert

Taalkundig antropoloog-sociolinguist, hoogleraar Taal, Cultuur en Globalisering aan Tilburg University. Politiek publicist.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s