Wat ik doe en niet doe op Twitter

WIN_20151222_142151

Jan Blommaert 

Sinds enige tijd ben ik ook actief op Twitter. En net bij als de andere activiteiten op sociale media doe ik dit met een welbepaald doel en met een ietwat afwijkende methode. De eerste link onderaan deze tekst geeft informatie over de grote lijnen daarvan. In wat volgt geef ik kort mee wat ik doe en wat ik niét doe op Twitter, ten behoeve van de vrij talrijke extreemrechtse Twitteraars die me blijkbaar in hun discussies wensen te betrekken en verbolgen zijn wanneer ik hen prompt blokkeer. En aan deze lieden zeg ik nu al: ik zal dit blijven doen, en de redenen daarvoor volgen nu.

  1. Ik gebruik Twitter hoofdzakelijk als een nieuwsmedium. Dat betekent dat ik in de eerste plaats interesse heb voor een aantal Twitteraars die me informatie kunnen aanreiken die anders moeilijk te vinden is, of veel trager ter beschikking wordt gesteld. Twitter is voor mij een informatiebron, en ik hanteer ze doelgericht. Niet alles is “informatie”, en de criteria daarvan bepaal ik wel zelf.
  2. Daarnaast gebruik ik het medium om met een beperkt en geselecteerd aantal volgers aan standpuntenontwikkeling te doen, net zoals ik dat via andere sociale media doe. Twitter is in dat opzicht een verlengstuk van het kennisactivisme dat op andere sociale media wordt ontwikkeld.
  3. Twitter is géén medium voor lange en complexe uiteenzettingen en redeneringen, evenmin als voor uitgebreide dialoog en polemiek. Niet alles is reduceerbaar tot een handvol tekens zonder dat er intrinsiek betekenisverlies optreedt. Ik gebruik het medium dan ook “traag”, terughoudend en zorgvuldig.
  4. En ik hanteer het standpunt dat ik al jaren hanteer in publiek debat: de vrijheid van meningsuiting houdt ook in dat ik de vrijheid heb mijn mening niet te uiten op manieren die me niet liggen, tegenover mensen met wie dit niet de moeite waard is, onder voorwaarden die de mijne niet zijn, voor een publiek dat ik niet wens te onderhouden of over thema’s die men mij poogt op te dringen. Niemand kan me verplichten tot eender welk debat.

Zeker wat dat laatste betreft is het opvallend hoe zelfverklaarde herauten van de vrije meningsuiting moeite hebben met het simpele gegeven van vrijheid en autonomie in het publieke spreken. Ik heb daar blijkbaar veel minder moeite mee en bepaal dan ook in alle vrijheid het doelpubliek, de thema’s en de voorwaarden waaronder ik Twitter. En ook voor Twitter geldt de regel dat veranderingen in het medium zelf, wanneer die een effect zouden hebben op mijn autonomie, onmiddellijk tot gevolg zullen hebben dat ik het medium verlaat. Ook dat behoort tot mijn vrijheid.

Links

https://jmeblommaert.wordpress.com/2015/02/15/preken-voor-eigen-parochie-is-prima-en-noodzakelijk/

https://jmeblommaert.wordpress.com/2014/02/19/de-deskundige-burger-welkom-in-een-verbeterde-democratie/

https://jmeblommaert.wordpress.com/2015/10/17/de-nieuwsconsument-is-informatiezoeker-geworden/

https://jmeblommaert.wordpress.com/2015/10/14/vrije-meningsuiting-kwaliteit-en-de-plicht-tot-kritiek-een-antwoord-op-paul-cliteur/

https://jmeblommaert.wordpress.com/2015/12/23/vrijheid-meningen-en-schelden-de-deja-vu-van-benno-barnard/

ScreenHunter_649 Jan. 10 17.23

by-nc

About jmeblommaert

Taalkundig antropoloog-sociolinguist, hoogleraar Taal, Cultuur en Globalisering aan Tilburg University. Politiek publicist.

Leave a Reply

